12 березня відбулась міжнародна онлайн подія “Connective Cities Series on Municipal Response to COVID-19” з метою поширення досвіду країн щодо ефективності digital технологій та ролі електронного урядування у боротьбі з пандемією. Спікерами виступили представники з усього світу: віце-мер міста Тарту (Естонія), заступник мера міста Тирана (Албанія), директори різних департаментів з Брно (Чеська Республіка) та Ла-Пас (Болівія).
З міжнародною спільнотою поділився досвідом і Олександр Єфремов, генеральний директор української IT компанії Kitsoft, яка спеціалізується у сфері державних технологій та є розробником порталу державних онлайн послуг «Дія». В статті наводимо цікаві тези виступу.

Як розробляються цифрові платформи в паралельній співпраці з урядом та громадянським суспільством?
Громадяни хочуть, щоб їх почули і зрозуміли. Для цього важливо дивитись на розробку державних онлайн сервісів не через звичні «інструкції», не переносити поля з паперових бланків в онлайн, а дивитись очима тих, для кого послуга створюється: хто народив немовля, хто втратив роботу чи зазнав збитків через карантин. Онлайн не обмежений форматом А4, а отже ми можемо створити справді цінний інтерактивний досвід. Наше завдання — донести це до наших клієнтів в уряді та допомогти впроваджувати сучасні технології.
Розроблену нами платформу було обрано для масштабної цифрової трансформації в Україні — порталу державних цифрових послуг «Дія». ЇЇ можна уявити як маркетплейс державних онлайн послуг.
Користувачі отримують зручні послуги в зручному місці в зручний час наряду з розвиненими країнами. Разом з тим уряд може швидко створювати та адаптувати нові сервіси відповідно до викликів сучасності.
Які складності виникають у процесі?
- Дуже короткі терміни і мінливі вимоги. Крім того, іноді спливають на поверхню фактори, які спочатку не очевидні.
- Обмеження і якість інформації зовнішніх ресурсів, з якими потрібно інтегруватися. Наприклад, сервіс єМалятко для батьків новонароджених об’єднує 9 послуг і для цього взаємодіє з різними державними органами. У кожного з них реєстри мають свої правила. Іноді щоб змінити кілька полів реєстру, потрібно було чекати місяці. Але ми пройшли цей етап, я вважаю, успішно. І сьогодні батькам не треба нікуди їхати – зареєструвати немовля та отримати інші послуги можна за кілька хвилин онлайн, заповнивши тільки одну заяву. Хоча це розкрило велику потребу реінжинірингу подібних внутрішніх систем, щоб в майбутньому вони працювали ефективно.
- Необхідність розбиратися в різних державних напрямках. Для для цього ми виробили методику аналізу, що допомагає швидко проаналізувати нормативну документацію, врахувати істотні фактори, відкинути несуттєві — і в результаті зібрати зручну онлайн послугу в новій сфері.
Яка роль цифровізації і як пандемія прискорила цей процес?
У нас не було одного-двох років на розробку, налагодження чи запуск. Потрібно запускатися дуже швидко, щоб послуги приносили користь вже. Під час пандемії це було особливо важливо для тих, хто отримує допомогу по безробіттю, виплати через блокування, відкриття чи закриття бізнесу, все це стало можливим завдяки онлайн-сервісу «Дія». Знаючи це, ми мали лише 2-3 тижні на розробку кожної послуги.
Пандемія показала, що онлайн послуги не тільки підвищують зручність і заощаджують час, а й важливі, щоб не піддавати ризику здоров’я під час поширення Covid-19.
Чому цифрова грамотність важлива і як цифрові платформи повинні сприяти розвитку цієї навички в суспільстві?
Інтернет надає нам чудові можливості полегшити життя, тому дуже важливо, щоб усі громадяни навчились ними користуватися. Для цього Міністерство цифрової трансформації України створює багато навчальних заходів.
Тут, у нашій компанії, ми вже розпочали навчання розробки онлайн-сервісів на нашій платформі для державних службовців. Це допоможе їм опанувати навички протягом декількох годин.
Довідково
Connective Cities – міжнародна мережа міст, що об’єднує міста та міських практиків з метою поширення місцевих знань на міжнародному рівні та сприяє співпраці.
Міжнародна платформа обміну Connective Cities – це багатосторонній проект, який проводять Німецька асоціація міст, Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) та Engagement Global with its Service Agency Communities in One World (SKEW). Проект замовлений німецьким Федеральним міністерством економічного співробітництва та розвитку (BMZ).