Будівельні послуги СС1 в Дія

Будівельні послуги на порталі Дія – перші державні сервіси, які можуть працювати повністю автоматично без чиновника.

Передісторія

До недавнього часу будівельні об’єкти вносили в реєстр ДАБІ (Державна архітектурно-будівельна інспекція України). Однак дані в ньому були недостатньо структуровані, могли вноситися і змінюватися безконтрольно, що призводило до порушень і корупції.

У вересні був запущений новий реєстр – ЄДЕССБ (Єдина державна електронна система у сфері будівництва). Його створили захищеним і надійним: обмежили доступ, можливість видаляти і додавати записи вручну, а всі дії і документи підписуються відповідальною особою за допомогою електронного цифрового підпису. В новому реєстрі можна відстежити, хто і які зміни вносив.

Наступним великим кроком до підвищення прозорості та якості послуг в сфері будівництва є їх автоматизація. Компанія Kitsoft зробила реінжиніринг електронних послуг у сфері будівництва на порталі Дія.

Будівельні послуги СС1 в Дія

Першими розробили електронні послуги в сфері будівництва для об’єктів, які відносяться до класу з незначними наслідками – СС1. Це кафе, приватні будинки та інші малі споруди.

  1. Повідомлення про початок виконання підготовчих робіт;
  2. Повідомлення про початок будівельних робіт на підставі містобудівних умов і обмежень;
  3. Повідомлення про початок виконання будівельних робіт на підставі стройпаспорта;
  4. Декларація про готовність об’єкта до експлуатації.

Кожна послуга вимагає складної логіки і передбачає більше 16 варіантів сценаріїв з використанням різних державних реєстрів.

Технологія

Послуги розроблені на платформі порталу на базі BPMN (англ. Business Process Model and Notation – нотація і модель бізнес-процесів), яку можна уявити як «маркетплейс» держпослуг, кожна з яких є окремим додатком. Залучення програмістів мінімальне, логіку послуг налаштовують і описують бізнес-аналітики та конфігуратори. Це дозволяє створювати і запускати нові електронні послуги швидко і паралельно.

Щоб отримати послуги в сфері будівництва, заявнику більше не потрібно вручну заповнювати незручні паперові форми, вчитуватися в примітки дрібним шрифтом і по кілька разів переписувати одні й ті ж дані на кожному етапі будівництва.

Тепер документи можна подати в зручному форматі на порталі Дія, де поля автоматично заповнюються перевіреною інформацією, а кожен крок супроводжують пояснення і підказки. Для цього ми налагодили взаємодію з такими державними реєстрами:

  • ЄДР (Єдиний державного реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та Громадського Формування);
  • ДРРП (Державний реєстр речових прав на Нерухоме майно ДРРП);
  • ДЗК (Державний земельний кадастр);
  • ЄДЕССБ (Єдина державна електронна система у сфері будівництва).

Будівельні послуги в Дія – перші, які можуть працювати взагалі без чиновника. Система автоматично перевіряє дані і в разі всіх відповідників заявник отримує відповідь протягом 5-ти хвилин.

Це, з одного боку, запобігає зловживанням і корупційні ризики, з іншого – полегшує життя і чиновнику, так як йому не потрібно перевіряти всі вручну.

У чому складність

Новий будівельний реєстр ЄДЕССБ почав працювати недавно. А в базах старого формату часто не має повної інформації. Це є проблемою багатьох старих реєстрів. Більшість заявників мають документи старого формату і Дії не має звідки підтягнути потрібні дані так, як це відбувається при подачі за новими документами.

У таких випадках користувач може внести в заявку відсутні дані самостійно. Однак автоматично така заявка не може бути прийнята.

Тому передбачено два режими обробки заявок:

  1. Автоматичний – коли дозвіл видається на підставі даних у заявці, які перевірені в реєстрах;
  2. Розгляд та прийняття рішення чиновником – в разі, якщо дані вводяться вручну або вони не збігаються з наявною інформацією в реєстрах.

Як працюють послуги

Розглянемо, як влаштовані будівельні послуги в Дія, починаючи з найбільш простої й відзначаючи особливості кожної.

1. «Повідомлення про початок виконання підготовчих робіт»

Це повідомлення подається перед тим, як поставити паркан, завезти пісок – тобто, перед тим, як почати підготовчі роботи для будівництва.

Таке повідомлення не є обов’язковим законодавчо, однак підготовчі дії вже можуть викликати питання, заважати сусідам, тому є сенс отримати цей дозвіл.

При першому ж натисканні на послугу, Дія звертається в ДРРП і по РНОКПП (ідентифікаційним номером) користувача перевіряє наявність землі, відразу відображаючи всі кадастрові номери ділянок, які йому належать.

Якщо у заявника декілька ділянок, він обирає, на якій хоче виконати роботи. Якщо землі, не знайдено або вона під арештом, система відразу це покаже і далі не пропустить.

У разі, якщо власників ділянки декілька, користувач побачить підказку про необхідність ввести дані та контакти всіх власників, без їх дозволу почати роботи неможливо. Система контролює, щоб частки всіх власників склали в сумі одиницю.

В заявці також вказується інформація про осіб, які беруть участь в підготовчих роботах, технагляд, авторський нагляд.

Після того, як заявник заповнив усі дані, формується документ, який повинен бути підписаний всіма співвласниками.

Для того, щоб зібрати дозволи всіх співвласників і підтвердити, що вони не проти почати ці підготовчі роботи, використовується функціонал Мультипідпис.

На зазначені електронні скриньки співвласникам прийде повідомлення про заявку. Після авторизації в Дія вони побачать цей документ і кнопку «Підписати». Заявка підписується КЕП (кваліфікованої електронним підписом), і підтверджує особистість. Якщо співвласник відхиляє заявку, йому необхідно вказати причину. Підписана всіма заявка приймається автоматично, якщо всі дані перевірені в реєстрах і збігаються.

Більшість заявок на цю послугу оброблено автоматично з позитивним результатом.

«Те, що система відразу підказує інформацію про всіх ділянках у власності, співвласників і перевіряє їх частки дуже допомагає користувачам. Є випадки, коли у людини кілька ділянок, в паперовій заявці він міг щось переплутати, когось не вказати. Потім чиновник перевіряє і виявляється, що у нього не 2, а 3 співвласника – це втрата часу і сил. Тому в Дія заявнику відразу відображається, що у вас ось такі співвласники, щоб він всіх додав і нічого не забув.»

2. Повідомлення про початок виконання будівельних робіт на підставі стройпаспорта

Це повідомлення подається перед початком будівельних робіт для об’єктів до 500 м.кв. На момент подачі у заявника повинен бути будівельний паспорт.

Принцип роботи цієї електронної послуги в цілому схожий з попередньою, проте тут необхідно внести більше інформації, адже це вже не підготовка, а будівництво.

На першому кроці також перевіряється інформація про землю і власників, але тепер в ЄДЕСCБ, там вже є дані з будпаспорта, і додатково ця інформація звіряється з ДРРП.

В цій послузі обов’язкова перевірка цільового призначення землі в реєстрі ДЗК. Якщо призначення не збігається, така заявка повинна бути розглянута чиновником.

Крім того, додаються техніко-економічні показники, де потрібно вказати кількість поверхів, житлову і нежитлову площу, сертифікат експерта та інше.

3. Повідомлення про початок виконання будівельних робіт СС1

(На підставі Містобудівних умов і обмежень).

Ця послуга призначена для більш великих об’єктів – понад 500 м. кв, тому крім іншого тут обов’язкова проєктна документація, а техніко-економічні показники розширені.

Об’єкти з такою площею можуть ставитися і до інших класів наслідків (СС2, і СС3). Для того, щоб заявникові не помилитися і правильно подати повідомлення, він може перевірити клас за допомогою калькулятора класу наслідків.

Калькулятор збирає інформацію з попередніх кроків і включає кілька додаткових питань. Запит відправляється в ЄДЕССБ і користувачеві відображається відповідь про клас об’єкту.

Цей крок не є обов’язковим, тому що не передбачено законодавством. Однак калькулятор допоможе користувачеві достовірно перевірити клас, прискорити процедуру і не втрачати час на подачу завідомо неправильної заяви. Крім того, це підвищує шанси на те, що послуга буде надана автоматично.

З огляду на, що такі об’єкти можуть будуватися поетапно, передбачений функціонал, де можна додати черги будівництва, в кожну внести показники, матеріали та іншу інформацію, важливу для отримання дозвільних документів.

4. Декларація про готовність об’єкта до експлуатації

Декларація подається, коли об’єкт вже побудований і його потрібно ввести в експлуатацію.

Якщо користувач подавав заяву вже в новій системі (з 1-ого вересня), послуга буде автоматизована. За номером дозвільного документа заявнику повертається практично вся інформація, яка була відправлена ​​в ЄДЕССБ.

Система зробить лише кілька перевірок:

  • Власність на землю – якщо раптом за час будівництва земля була продана і змінилися власники;
  • Техінвентарізацію, яку теж за кодом отримує від ЄДЕСCБ.

На підставі цих даних автоматично формується декларація про введення в експлуатацію, заявнику потрібно тільки підписати.

Для розробки електронних послуг в сфері будівництва державні кошти не використовуються. Послуги розробляються за підтримки міжнародних донорів – USAID / UK aid проекту «Прозорість та підзвітність в державному управлінні та послуги/TAPAS».

Інші послуги в «Дія»

єМалятко

Страховий поліс

Допомога по безробіттю

Електронний підпис

  • Клієнт Міністерство цифрової трансформації України
  • Дата 05.12.2020
  • Теґи Design, Web Development
  • URL Переглянути проект