«Дія» – платформа державних послуг онлайн

Завдання

  1. Розробити платформу для порталу
  2. Створити кабінет громадянина
  3. Інтегрувати державні реєстри
  4. Розробити перші послуги – для ФОП
  5. Запустити портал «Дія»

Початок

В основі порталу лежить технологія на базі BPMN (англ. Business Process Model and Notation, нотація і модель бізнес-процесів). До того, як почали працювати над проєктом «Дія», ми її розробляли і вдосконалювали протягом двох років.

В результаті створили таку платформу, на якій онлайн сервіси можуть розробляти аналітики, або конфігуратори без необхідності в розробниках. Платформу можна представити як маркетплейс різних онлайн послуг, кожна із яких є окремим застосунком.

Такий підхід дає можливість розробляти послуги. Декілька команд можуть одночасно створювати десятки різних сервісів, які використовують однакові підходи, стандартні набори інтеграцій із зовнішніми сервісами, проте не впливають на код і не блокують один одного.

Концепція

«Дія» — це новий рівень якості послуг. Це не просто перенесення паперових процесів в онлайн. Це повний їх реінжиніринг: переосмислення процедур, спрощення, максимальна автоматизація процесів, людська мова спілкування та моніторинг якості їх надання.

Економія. Побудувати системи управління якістю окремих сервісів – це довго, дорого і вимагає великих ресурсів. Централізація державних послуг та налаштування однієї системи управління якістю є більш ефективними. З кожною новою послугою потрібно все менше ресурсів для її впровадження. Адже немає потреби запускати окремі процеси, розробляти нову систему підтримки, моніторинг чи залучати для цього нових людей. Все це економить гроші та час.

Швидкість. Завдяки технології BPMN і власним розробкам швидкість запуску нових послуг ми збільшили на порядок. Створювати нові послуги на порталі можуть аналітики та сервіс-дизайнери з мінімальним залученням розробників.

Розробка перших послуг і запуск порталу

Над проєктом «Дія» працює 15 співробітників команди Kitsoft.

  • Інтеграція з реєстрами

Спочатку ми проаналізували можливість взаємодії платформи з різними державними реєстрами. Кожен реєстр має свої правила, деякі побудовані досить архаїчно, тому підключитися стало одним із найбільших викликів. Проте ми успішно впоралися і на сьогодні підключено близько десяти зовнішніх ресурсів.

  • Електронний кабінет громадянина

Кабінет є точкою входу на портал і виконує чотири функції:

  • надання доступу до особистої інформації в державних реєстрах, наприклад, інформації про майно, земельні ділянки, податки тощо;
  • надання доступу до всіх е-послуг на порталі;
  • зв’язок, наприклад, повідомлення про результат запиту е-послуги або запрошення на вибори від держави;
  • електронні консультації зі суспільно важливих питань.

UI та UX інтерфейсу порталу і перших послуг розробляли агенції Fedoriv і Spilka. Ми, своєю чергою, консультували з технічної сторони, як послуги можуть і не можуть працювати, які елементи варто використовувати, а які ні, наскільки це можливо реалізувати на платформі, чи можливо масштабувати й таке інше.

Під час проєктування та аналізу ми вносили зміни в систему і паралельно налагоджували процеси на платформі, щоб не просто запустити послуги, але і правильно їх тестувати, перевіряти хід виконання та відстежувати помилки.

  • Послуги для ФОП

Першими  були розроблені послуги для ФОП: відкриття, закриття та внесення змін. Для цього:

  • вивчили нормативну базу;
  • проаналізували процеси та максимально спростили їх;
  • адаптувати інформацію людяною мовою під нормативні вимоги.

Розробники налаштувала процес нових онлайн послуг на порталі та провела їх бета-тестування. Тест був доступний для обмеженого кола громадян і тривав протягом двох місяців. В результаті, завдяки системам моніторингу проаналізували процеси, отримали зворотній зв’язок від тестувальників і виправили помилки.

Від початку розробки до офіційного запуску порталу і перших послуг пройшло всього шість місяців (чотири на розробку і два на бета-тест)!

Результат

2 квітня 2020 року запустили портал «Дiя»:
  • Безпосередньо на порталі доступні послуги для ФОП. Тепер можна дистанційно відкрити власну справу, змінити вид діяльності чи припинити її. Подати заяву можна всього за 10 хвилин. Полів заповнення – 12 замість 58!
  • На порталі можна отримати допомогу у виборі КВЭДів, форми оподаткування та ін. Повідомлення про реєстрацію або відмову приходить на вказану електронну адресу. Також статус можна перевірити в особистому кабінеті.
  • В «Дiя» громадяни можуть знайти інформацію і отримати витяги про себе і свій бізнес із п’яти державних реєстрів: про бізнес, нерухомість, транспортний засіб, земельні ділянки й цифрові документи із застосунку «Дія».
  • Доступні 27 послуг, більша частина з яких за зовнішніми посиланнями.

Щоб отримати доступ до послуг, треба зареєструватись у кабінеті громадянина за посиланням: diia.gov.ua. Для цього необхідно мати електронний підпис, також можна авторизуватися за допомогою сервісу id.gov.ua.

Технології

  • Платформа для створення і запуску нових послуг BPMN і високопродуктивна мікросервісна архітектура в захищеній хмарі.
  • Інтеграція з держреєстрами з використанням апаратних криптомодулей.
  • Інтеграція з системою взаємодії Трембіта.
  • Гнучкі налаштування, щоб швидко впроваджувати нові послуги та адаптувати ті, що вже існують.
  • Інструменти моніторингу, які дозволяють в режимі реального часу спостерігати за станом системи.
  • Пакет автотестів і технологія розгортання (Gitlab CI / CD), яка дає максимальний контроль над якістю коду і продукту в цілому.

На створення порталу не було використано жодних бюджетних коштів. Всі кошти на розроблення, дизайн та захищений хостинг порталу залучені від міжнародних донорів та партнерів: USAID/UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS», Програми EGAP, що фінансується Швейцарською агенцією з розвитку та співробітництва та реалізується Фондом Східна Європа та Innovabridge, проєкту USAID «Підтримка організацій-лідерів у протидії корупції в Україні «ВзаємоДія» та проєкту EGOV4UKRAINE програми U’-LEAD з Європою.

Інші послуги в «Дія»:

єМалятко

Страховий поліс

Домомога по безробіттю

Електронний підпис

 

  • Клієнт Міністерство цифрової трансформації України
  • Дата 28.05.2020
  • Теґи Design, Web Development
  • URL Переглянути проект